Uppmaning från UK om samkönade äktenskap / Nuorten Kirkkopäivät kehottavat

Sedan 2017 är det tillåtet för samkönade par att ingå äktenskap. Även om det var galet sent så släpar kyrkan ändå efter. Det är fortfarande inte officiellt tillåtet att viga samkönade par i vår kyrka. UK har tidigare tagit ställning för könsneutrala äktenskap men nu är det dags att göra det igen. Vi kan inte acceptera att det ska ta så här lång tid för vår kyrka att acceptera kärlek.

UK uppmanar de röstberättigade i kyrkomötes- och stiftsfullmäktigevalet att beakta frågan om samkönade äktenskap när de röstar.

Dessutom uppmanar UK alla församlingar i Borgå Stift att öppna sina kyrkorum för samkönade vigslar och välsingnelse.

(Tio delegater reserverade sig mot beslutet att skicka denna uppmaning.)

Suomeksi

Vuodesta 2017 lähtien samaa sukupuolta olevien parien on ollut sallittua solmia avioliitto. Vaikka sekin päätös tuli erittäin myöhään, kirkko on silti jäänyt jälkeen. Samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen ei ole edelleenkään virallisesti sallittua kirkossamme. UK (Ungdomens Kyrkodagar) on aikaisemmin ottanut kantaa sukupuolineutraaleihin avioliittoihin, mutta nyt on aika tehdä se uudelleen. Emme voi hyväksyä, että kirkollamme kestää näin kauan hyväksyä rakkautta.

UK kehottaa äänioikeutettuja kirkolliskokous- sekä hiippakuntaneuvostovaalissa huomioimaan kannanottomme kysymykseen koskien saman sukupuolen avioliittoja äänestäessään.

Lisäksi UK kehottaa kaikkia Porvoon hiippakunnan seurakuntia avaamaan kirkkotilansa saman sukupuolen avioliittojen vihkimisille ja siunauksille.

(Kymmenen edustajaa esitti varauman.)