Fostran

Ytterligare information: Kyrkans forskning och utbildning, ktk@evl.fi

Församlingarnas fostringsarbete

Arbetet riktat till barn, unga och deras familjer spelar en viktig roll i kyrkan även om antalet barn och unga som deltar i församlingarnas samlande verksamhet har minskat. Församlingarna satsar allt mer på samarbete med daghem, skolor och läroanstalter. Församlingarna har även reagerat på många sätt på att dopets popularitet minskat genom att ha kontakt med barnfamiljerna.

Till visualiseringen Församlingarnas fostringsarbeteÖppna länk i ny flik (på finska).

Religionsundervisning

Kyrkans forskningscentral utredde genom enkäten Gallup Ecclesiastica i oktober-november 2015 finländarnas förhållningssätt till religionsundervisningen samt attityder mot den gemensamma undervisningen om religioner och åskådningar. Enkäten utfördes av Taloustutkimus Oy via deras internetpanel på uppdrag av Kyrkans forskningscentral. Sammanlagt 4 194 personer deltog i undersökningen 23.10–2.11.2015. Forskningens målgrupp var Finlands 15–79-åriga befolkning.

Till visualiseringen ReligionsundervisningÖppna länk i ny flik (på finska).