Kyrkans fyraårsberättelse

Vi publicerar med jämna mellanrum en fyraårsberättelse som behandlar den evangelisk-lutherska kyrkans verksamhet och aktuella frågor i anslutning till den. Fyraårsberättelsen utarbetas på uppdrag av kyrkomötet.

Fyraårsberättelsen har publicerats i två delar (klick på länkarna för att läsa de elektroniska versionerna):

ObsFyraårsberättelsens tryckta versioner kan man köpa i vår webbutikÖppna länk i ny flik

Vi har också gjort korta sammandrag av båda fyraårspublikationerna, läs sammandrag av forskningsrapportenÖppna länk i ny flik och sammandrag av översiktenÖppna länk i ny flik.

Obs! Figurerna i fyraårsberättelsens forskningspublikation finns tillgängliga i PP-format (på finska).Öppna länk i ny flik När dessa används ska det nämnas att det är fråga om Kyrkans forskningscentrals figurer i fyraårsberättelsen.

Fyraårsberättelsen innehåller också interaktiva visualiseringarÖppna länk i ny flik på basis av Seurakuntakysely 2020 (församlingsenkäten).

Materialet för fyraårsberättelsen sammanställs utifrån följande enkäter:

• Enkätundersökningen Gallup Ecclesiastica, som kartlägger finländarnas religiositet och värderingar, genomförs på ett representativt sätt bland befolkningen
  • Enkäter riktade till kyrkans anställda och förtroendevalda
  • Församlingsenkäter, med hjälp av vilka man kartlägger verksamheten och riktlinjerna inom församlingarna och de kyrkliga samfälligheterna

I fyraårsberättelsen utnyttjas dessutom kyrkans verksamhets- och medlemsstatistik samt dokument som Kyrkostyrelsen har tagit fram.

En engelsk översättning av fyraårsrapporten har publicerats som en online-version Religion in Daily Life and in Celebration. The Evangelical Lutheran Church of Finland, 2016–2019.Öppna länk i ny flik