Käskyjen avulla Jumala haluaa suojella ja auttaa meitä elämään hyvän elämän.
Jeesuksen elämänohje on: ”Rakasta Jumalaa kaikkein eniten ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” Lk. 10:27
Jos noudatamme käskyjä, kaikkien on hyvä elää. Käskyjen rikkomisella on laajat seuraukset. Käskyjen rikkominen vaikuttaa perheeseen ja yhteiskuntaan.
Kukaan meistä ei pysty noudattamaan täydellisesti Jumalan käskyjä. Ne näyttävät virheemme ja itsekkyytemme. Käskyt ohjaavat meitä hakemaan apua Jumalalta. Siksi elämämme tärkein asia on usko Jumalaan.
Jumala on. Hän on luonut sinut.
Jumalalta saat kaiken hyvän. Voit aina turvautua Jumalaan. Hän tahtoo olla sinulle tärkein.
Älä halveksi äläkä pilkkaa Jumalaa.
Voit aina pyytää Jumalalta apua. Rukoile ja kiitä häntä.
Jumala antaa työn ja levon. Muista levätä.
Jumala tahtoo kohdata sinut. Sen vuoksi rukoileminen ja Raamatun lukeminen on tärkeää. Näin teemme myös seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa.
Jumala tahtoo, että äiti ja isä huolehtivat lapsesta. Vanhemmat kasvattavat lasta ja kertovat hänelle Jumalasta.
Äiti ja isä ovat antaneet lapselleen elämän lahjan. Siitä saamme olla aina heille kiitollisia. Lapsen täytyy pitää vanhempiaan tärkeinä.
Joidenkin ihmisten tehtävänä on päättää ja huolehtia yhteisistä asioista. He ovat vallankäyttäjiä. Jumala tahtoo, että kunnioitamme heitä.
Jokaisen ihmisen elämä on arvokas. Ketään ei saa vahingoittaa teoilla tai sanoilla. Älä aiheuta kärsimystä kenellekään, vaan auta kaikkia ihmisiä.
Jos on valtaa, pitää puolustaa heikompia.
Jumala loi ihmiset miehiksi ja naisiksi.
Jumala on antanut avioliiton perheen turvaksi. Puolisoiden tehtävänä on rakastaa ja kunnioittaa toisiaan. Omaa avioliittoa ja toisten ihmisten avioliittoja tulee suojella.
Jokainen on vastuussa puheistaan ja teoistaan.
Raha ja omaisuus ovat Jumalan hyviä lahjoja. Varastaminen on väärin. Toisen omaisuuden vahingoittaminen tahallaan on myös varastamista.
Meillä on vastuu toinen toisistamme ja myös luonnosta ja ympäristöstä.
Älä valehtele. Puhu aina totta.
Toisesta ihmisestä ei saa puhua pahaa. Kerro hänestä hyviä asioita.
Jumala tietää myös ajatuksesi. Siksi et saa kadehtia tai juonitella itsellesi toisen ihmisen omaisuutta.
Älä aja omaa etuasi toisen kustannuksella.
Läheiset ihmiset ovat Jumalan lahjaa. Siksi kenellekään ei saa aiheuttaa vahinkoa. Älä tavoittele itsellesi toisen ihmisen elämään kuuluvia ihmisiä ja asioita.
Tee toiselle ihmiselle hyvää. Suojele ja tue häntä kaikessa.