Joka viikko kirkossa puhutaan eri aiheesta, luetaan Raamatusta eri kohtia ja lauletaan eri virsiä. Aiheet liittyvät Jeesuksen elämään ja opetuksiin.
Kirkkovuoden aikana käydään läpi Jeesuksen elämän vaiheet syntymästä kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Jumalanpalveluksen kulku
Adventti on joulua edeltävä jakso. Se kestää neljä viikkoa. Adventti tarkoittaa joulun odotusta ja jouluun valmistautumista.
Joulua vietetään joulukuun lopulla. Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi.
Uusivuosi on vuoden vaihtumisen juhla. Sitä juhlitaan uudenvuodenaattona ja uudenvuodenpäivänä.
Loppiainen on joulun päättymisen juhla. Sitä vietetään tammikuun kuudes päivä.
Laskiaissunnuntai on pääsiäistä edeltävä juhla. Laskiaista vietetään seitsemän viikkoa ennen pääsiäistä. Pääsiäistä ennen on paastonaika.
Marianpäivää vietetään 25. maaliskuuta. Marianpäivästä on yhdeksän kuukautta aikaa jouluun. Marianpäivänä juhlitaan sitä, että enkeli ilmoitti Marialle Jeesuksen tulevasta syntymästä.
Palmusunnuntaita vietetään viikko ennen pääsiäistä. Palmusunnuntai aloittaa niin sanotun hiljaisen viikon. Silloin muistellaan Jeesuksen kärsimystä.
Kiirastorstai on pääsiäistä edeltävä torstai. Sitä vietetään Jeesuksen viimeisen aterian muistoksi.
Pitkäperjantai on pääsiäistä edeltävä perjantai. Sitä vietetään Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistoksi.
Pääsiäistä vietetään Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi. Ensimmäistä pääsiäispäivää vietetään kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina. Siksi pääsiäisen ajankohta vaihtelee joka vuosi.
Helatorstaita vietetään 40. päivänä pääsiäisestä. Helatorstaita vietetään Jeesuksen taivaaseenastumisen muistoksi.
Helluntaita vietetään kymmenen päivää Helatorstain jälkeen. Helluntaina on kulunut seitsemän viikkoa pääsiäisestä. Helluntaina muistellaan Pyhän Hengen vuodattamista ja kristillisen kirkon perustamista.
Kolminaisuuden päivää vietetään ensimmäisenä sunnuntaina helluntain jälkeen. Silloin juhlitaan Pyhää Kolminaisuutta eli Isää, Poikaa, ja Pyhää Henkeä.
Juhannus on valon ja keskikesän juhla. Sitä vietetään kesäkuun lopussa.
Helluntain jälkeiset sunnuntait tarkoittavat kesästä adventtiin kestävää aikaa. Sitä kutsutaan helluntaijaksoksi. Silloin sunnuntait nimetään helluntain mukaan, esimerkiksi 1. sunnuntai helluntaista.
Enkelien päivää vietetään syyskuun 29. päivänä tai sitä seuraavana sunnuntaina. Päivää vietetään arkkienkeli Mikaelin ja kaikkien enkelien kunniaksi. Enkelien päivää pidetään myös lasten päivänä. Silloin kirkoissa korostetaan enkelien suojelusta ja opastusta.
Pyhäinpäivää vietetään kristillisten pyhimysten ja kuolleiden muistoksi. Suomessa pyhäinpäivää vietetään 31.10.–6.11. välisenä lauantaina. Silloin viedään usein kynttilöitä muistoksi läheisten haudoille.
Tuomiosunnuntai on kirkkovuoden viimeinen sunnuntai. Sitä vietetään aikaisintaan 20. marraskuuta ja viimeistään 26. marraskuuta. Tuomiosunnuntai on aina viikko ennen ensimmäistä adventtisunnuntaita. Adventtisunnuntai aloittaa seuraavan kirkkovuoden.
Selkokielisiä aineistoja ja materiaaleja esimerkiksi kirkon työntekijöille ja jumalanpalvelusten toteuttajille löytyy evl.fi/plus-verkkosivustolta.