Usein kysyttyä Hääyöstä

Voinko kutsua vieraita? Maksaako Hääyö? Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Sivulla on myös kysymys- ja palautelomake.

Kenelle Hääyö sopii?

Kaikille, jotka haluavat juhlalliset ja tunnelmalliset kirkkohäät vähällä vaivalla.

Mitä osallistuminen maksaa?

Ei mitään.

Pitääkö Hääyössä jonottaa?

Osassa tapahtumia voi varata ajan, tällöin ei jonoteta. Muussa tapauksessa siihen kannattaa varautua.

Kumppanini ei kuulu kirkkoon, voimmeko osallistua Hääyöhön?

Kirkollisen vihkimisen, myös Hääyössä, voi saada Suomen ev.lut. kirkon rippikoulun käynyt jäsen. Jos vain toinen on jäsen, on toisen kuuluttava johonkin kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla (esim. ortodoksinen tai katolinen kirkko) ja tästä on oltava todistus tai henkilön oma vakuutus.

Tervetuloa liittymään kirkkoon! Se onnistuu helposti osoitteessa liitykirkkoon.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Voiko Hääyöhön kutsua vieraita?

Voi! Riippuu seurakunnasta, onko vieraiden määrää rajattu - tämä riippuu tilasta.

Onko Hääyössä lapsiparkki?

Yleensä ei ole. Lapset ovat kuitenkin lämpimästi tervetulleita mukaan tilaisuuksiin, kuten kaikki muutkin kirkkovieraat.

Kuinka kauan vihkiminen kestää?

Tämä saattaa vaihdella hieman tapahtumittain, mutta tilaisuuden kestosta saadaan varmasti juuri teille sopiva.

Voimmeko valita papin itse?

Riippuu tilaisuudesta. Esimerkiksi Vantaalla paikalla olevista papeista voi valita tietyn papin siten, että valitsee juuri hänelle merkityn vihkiajan.

Saammeko toivoa omaa häämusiikkia?

Myös häämusiikin valinta on tapauskohtaista. Vantaalla Hääyössä kullekin vihkiajalle on valittu tietty häämarssi. Musiikkiin voi siis vaikuttaa oman vihkiajan valinnalla itse tilaisuudessa.

Pitääkö Hääyöhön ilmoittautua?

Riippuu seurakunnasta - esimerkiksi Tampereella ilmoittaudutaan mutta Vantaalla ei.

Kuinka kauan esteiden tutkinnassa menee?

Esteiden tutkintaa kannattaa pyytää hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Todistus on voimassa neljä kuukautta, jonka kuluessa vihkimisen tulee tapahtua. Jos määräaika on kulunut umpeen, vihkiminen voidaan toimittaa vasta sen jälkeen, kun avioliiton esteet on tutkittu uudelleen. Esteiden tutkinnan voi tehdä helposti verkossa osoitteessa esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Mitä tarvitsen mukaan?

•     tulevan puolisosi ja sormukset
  •     avioliiton esteettömyystodistuksen
  •     molempien henkilöllisyystodistukset

Milloin paikkakunnallani järjestetään Hääyö?

Voit tarkistaa tapahtumat tältä sivulta. Jos paikkakuntaasi ei löydy listauksesta, ota yhteyttä seurakuntaasi ja toivo! Seurakuntien yhteystiedot löydät kootusti evl.fi-palvelusta.

En ole käynyt rippikoulua. Voinko mennä Hääyössä naimisiin?

Ennen kirkollista vihkimistä sinun tulisi käydä rippikoulu. Rippikoulun voi suorittaa aikuisena itsenäisesti. Ota rohkeasti yhteyttä oman alueesi seurakuntaan tai tuttuun pappiin sopiaksesi rippikoulun käymisestä. Lue lisää: aikuisrippikoulu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Onko tapahtumassa järjestettynä valokuvaus tai saako ottaa mukaan oman valokuvaajan?

Riippuu tapahtumasta, kysy seurakunnasta! Yhteystiedot

Voiko osallistua, vaikka ei ole paikkakuntalainen tai kuuluu eri seurakuntaan?

Kyllä voi - tervetuloa mukaan rakkaudentäyteiseen yöhön!

Hääyön palautelomake

Kysymyksiä ja palautteita Hääyöstä

Jätä sähköpostiosoitteesi, mikäli haluat vastauksen.
Syötä tähän kenttään kysymys tai palaute