Vaadittavat tutkinnot

Kirkkolain nojalla piispainkokous ja kirkkohallitus voivat päättää viranhaltijalta vaadittavasta tutkinnosta. Nämä päätökset sitovat seurakuntia.
Työsopimussuhteiselta työntekijältä vaadittavasta tutkinnosta päättää seurakunta.

Yleistä kelpoisuudesta

• Lisätietoa rekrytoinnista sekä kirkon työhön vaadittavasta, muusta kuin tutkintoon liittyvästä, kelpoisuudesta Kirkon työmarkkinalaitoksen sivuilta (sivuja päivitetään parhaillaan).
  • Kirkon työntekijät ovat joko virka- tai työsopimussuhteessa seurakuntaan, seurakuntayhtymään, tuomiokapituliin tai Kirkkohallitukseen.
  • Virkasuhteisilta ja tietyissä tehtävissä toimivilta työsuhteisilta edellytetään Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyttä sekä konfirmaatiota (KL 7:2).

Information in English: Recognition of a professional qualification