Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Yhä enenevässä määrin ihmiset elävät tahtoen tai tahtomattaan yksin. Raamattuun nojautuen kristillisessä perinteessä puhutaan hyvin perhekeskeisesti ja rakentaen vahvoja sukupuolirooleja. Miten muuten Raamatun pohjalta voidaan ajatella?
Lue Matt. 19:10–12Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdi lukiessasi seuraavia kysymyksiä ja ajatuksia:
Lutherin mukaan avioliiton solmiminen on velvollisuus ja jopa jumalallinen käsky, koska monet muuten pelkästä mukavuudenhalusta ja vastuun välttämiseksi pysyisivät naimattomina.
Toisena ennakkoon luettavana tekstinä on 1. Kor. 7:25–38Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Pohdi lukiessasi, mitä ajatuksia ja tunteita teksti sinussa herättää? Ovatko tekstissä esiintyvät elämänohjeet siirrettävissä meidän aikaamme?
Yhteisen keskustelun ensimmäinen osio rakentuu ennakkoon luetun Matteuksen evankeliumin tekstin pohjalle. Lukekaa vielä yhdessä Saarn. 7:28.Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohtikaa yhdessä keskustellen seuraavia kysymyksiä:
Kun puhutaan Raamatun myönteisestä suhtautumisesta seksuaalisuuteen ja fyysiseen nautintoon, viitataan usein Laulujen lauluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lue sen kaksi ensimmäistä lukua.
Raamatussa esiintyy yksittäisiä kohtia, joiden merkitys vaikuttaa hämmentävältä suhteessa Raamatun keskeisiin kohtiin. Esimerkiksi jakeessa 1. Tim. 2:15Linkki avautuu uudessa välilehdessä väitetään, että "nainen pelastuu lasten synnyttämisen kautta". Tämä väittämä on ilmeisessä ristiriidassa niiden kohtien kanssa, joissa painotetaan uskon, ei tekojen, merkitystä pelastuksessa, tai Jeesuksen uhrin ainutkertaisuutta sovituksessa.
Toisaalta naiset ovat keskeisissä rooleissa varsinkin Uudessa testamentissa. Marialta kysytään suostumusta, ennen kuin hänelle annetaan tehtäväksi synnyttää Jumalan poika maailmaan. Naiset kuvataan Jeesuksen uskollisimpina opetuslapsina ja ylösnousemuksen ensimmäisinä todistajina – vaikka naiset Mooseksen lain mukaan eivät edes kelvanneet todistajiksi. Myös alkukirkossa naisilla oli keskeinen asema monessa seurakunnassa – vaikka kysymys tasa-arvosta seurakunnassa oli ilmeisesti kiistelty. Siitä kielivät kirjeistä löytyvät tiukat ohjeet siitä, että naisten ei pidä puhua tai opettaa kokoontumisissa.
Siirrytään ennakolta luettuun toiseen tekstiin, ensimmäiseen korinttilaiskirjeeseen (7:25–38Linkki avautuu uudessa välilehdessä). Keskustelkaa yhdessä pohtien seuraavia kysymyksiä ja näkökulmia:
Joskus väitetään, että Paavalin avioliittokäsitykseen vaikuttaa vahvasti hänen käsityksensä pian koittavasta maailmanlopusta (katso esimerkiksi jakeet 29–31Linkki avautuu uudessa välilehdessä). Tämän tulkinnan mukaan Paavalin sanoja ei ole mahdollista soveltaa suoraan meidän aikaamme.
Alkukirkossa monet kristityt olivat sitä mieltä, että arkihuolet avioliitossa ja perheessä saattoivat viedä huomion pois ihmisen suhteesta Jumalaan ja kirkkoon.
Jakeessa 38Linkki avautuu uudessa välilehdessä Paavali toteaa, että avioliiton solmiminen on hyvä, mutta sen solmimatta jättäminen vieläkin parempi ratkaisu.
Työskentelyn suunnittelijat: Emma Audas, Eetu Kejonen ja Björn Vikström
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä