Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Rippikoulun organisaatio antaa tukea ja ohjausta rippikoulun suunnitteluun ja toteutukseen.
Kirkolliskokouksen hyväksymä Katekismus (eli Kristinoppi) on rippikoulun opetusta ohjaava opillinen perusta. Myös rippikoulun oppikirjojen on oltava sisällöltään virallisen kristinopin mukaisia. Katekismus on saatavissa myös ruotsiksi ja englanniksi.
Piispainkokous hyväksyy rippikoulusuunnitelmat ja rippikouluissa käytettävät viralliset oppikirjat, joita ovat oppilaan kirja ja opettajan opas.
Kirkkohallitus hyväksyy rippikoulun malliohjesäännön ja päiväkirjan. Kirkkohallituksen virkamiesten tehtävä on antaa tarvittaessa rippikoulutyötä koskevia toimenpidesuosituksia, esimerkiksi ohjeet tupakkalain noudattamisesta seurakunnan toiminnassa.
Rippikoulun malliohjesääntö (doc)Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkkohallituksen toiminnallisen osaston yksiköt, erityisesti Kasvatuksen ja nuorisotyön yksikkö, KKP, tukevat hiippakuntia, seurakuntia, seurakuntayhtymiä ja kirkollisia järjestöjä rippikoulutyössä. Keinoja ovat puhelinohjaus ja sähköpostin kautta tapahtuva tuki, kiertokirjeet, asiakirjojen valmistelu, kirjallisten oppaiden ja aineistojen laatiminen sekä koulutus- ja neuvottelutilaisuuksien järjestäminen. Eri yksiköt tukevat toisiaan ja yhteistyökumppaneitaan omalla asiantuntijuusalueellaan.
Kirkon toiminnallisen osaston ohella rippikoulun tuki- ja koulutusmateriaalia työstävät hiippakunnat, seurakunnat ja seurakuntayhtymät sekä kirkolliset järjestöt, yhteisöt ja kustantajat.
Hiippakuntien ohjaus ja tuki seurakunnille ja rippikoulun opettajille on tärkeää. Hiippakunnissa toimivat rippikoulukonsultit ovat seurakuntien työntekijöitä; pappeja, nuorisotyönohjaajia, kanttoreita, diakoniatyöntekijöitä, lapsityönohjaajia ja lähetyssihteereitä.
He voivat käydä tapaamassa seurakuntien rippikoulutiimejä sekä ohjata suunnittelua tai vierailla rippikouluissa. Hiippakunnan tuomiokapituli myöntää kristillisille järjestöille luvat rippikoulun toteuttamiseen.
Rovastikunnallinen toiminta ja rovastikuntien kasvatusasioista vastaavat toimikunnat ja vastuuhenkilöt tarjoavat seurakuntien rippikoulutyölle yhteisen neuvottelu- ja toimintafoorumin. Joitakin rippikouluun liittyviä asioita on mielekästä hoitaa rovastikunnan yhteistyönä. Näitä ovat esimerkiksi isoskoulutus, erityisryhmien rippikoulut ja muut laajemmat rippikouluun liittyvät tapahtumat ja hankkeet.
Seurakuntayhtymien ohjaus on melko itsenäistä ja laaja-alaista. Usein yhtymällä on oma työntekijä rippikouluasioita varten.
Kristilliset järjestöt, erityisesti Nuori Kirkko ry., antavat tukea paitsi oppi- ja koulutusmateriaalia tuottamalla niin myös muun muassa ohjaamalla, kouluttamalla ja kehittämällä työtä.
Rippikoulu saa monimuotoista tukea myös yhteiskunnan asiantuntijoilta ja yhteistyökumppaneilta. Eräs merkittävä rippikouluun vaikuttava taho on tiedotusvälineet. Ne rakentavat osaltaan yleistä ilmapiiriä ja antavat esille nostamilleen asioille julkisuutta - joskus myönteistä, joskus kielteistä.
Yhteydet kouluihin ja uskonnonopettajiin ovat hyvä apu rippikoulun taustatyöskentelyssä. Toimiva yhteistyö koulujen kanssa luo edellytyksiä rippikoulun luontevalle esilläololle rippikouluun hakeutumisen vaiheessa. Yhteistyö on myös sisältöjen ja toimintatapojen yhtyeensovittamista ja eriyttämistä. Lisäksi yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi urheilujärjestöjen ja –seurojen kanssa.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä