Miljömärkta produkter och miljöcertifikat
Enligt den nya upphandlingslagen kan ett visst miljömärke krävas som bevis på att föremålet för upphandlingen motsvarar de miljömässiga egenskaper som krävs.
Även vid små upphandlingar bör miljömärkta produkter prioriteras. En miljömärkt produkt eller tjänst uppfyller strikta krav som gäller produktens eller tjänstens miljökonsekvenser men också produktens funktion och säkerhet för användaren.
Rekommenderade miljömärkningar är bland annat
- Det nordiska miljömärket SvanenÖppna länk i ny flik
- EU:s miljömärke EU-blommanÖppna länk i ny flik
- Luomu – kontrollerad ekoproduktion, dvs. SolmärketÖppna länk i ny flik
- EnergimärketÖppna länk i ny flik
- Rättvis handelÖppna länk i ny flik
- EkoenergimärketÖppna länk i ny flik
- Bra MiljövalÖppna länk i ny flik
- Ekologotypen EuropalövetÖppna länk i ny flik
Även miljöcertifikat beaktas, till exempel följande:
- Green Office WWFÖppna länk i ny flik
- Green KeyÖppna länk i ny flik
- Green DestinationsÖppna länk i ny flik
- EkokompassenÖppna länk i ny flik
- ECEAT (för ekoturism)Öppna länk i ny flik
- LEED (för byggnader)Öppna länk i ny flik
- BREEAM (för byggnader)Öppna länk i ny flik
- Miljösystemet EMASÖppna länk i ny flik
- Miljösystemet ISO 14001Öppna länk i ny flik
Åtgärd
Församlingen strävar efter att välja miljömärkta produkter alltid när det är möjligt.
Poäng: Miljödiplomet ger poäng för produkter som har något av miljömärkena eller certifikaten i förteckningen ovan. Energimärket ska ha åtminstone klass A. Observera att rättvisemärkta produkter och ekologiska produkter endast ger poäng i avsnittet ”Mat och kök” och ekoenergi i avsnittet ”Fastigheter och energi”. Församlingen börjar få poäng när de miljömärkta produkternas antal överstiger fem.
Poäng ges enligt följande:
Fler än 5 produkter – 2 poäng.
Fler än 10 produkter – 3 poäng.
Fler än 15 produkter – 4 poäng.
Fler än 20 produkter – 5 poäng.