Hyppää sisältöön

Hur ska jag klara mig igenom det här?

Det som gör en sorg eller en kris så svår, är att situationen är mer eller mindre oväntad och främmande. Hur man än försöker förbereda sig och tänka sig in i hur det skulle vara eller kommer att bli, kan man inte helt föreställa sig det förrän man lever mitt i det. Man kan överraskas både av sina egna känslor och av de tankar och frågor man slås av i stunden. 

Att klara av en dagen handlar om att vara i stunden. Vad skulle hjälpa dig just nu? Vad känner du för just nu? Eftersom tillvaron inte är som tidigare, kan du ha svårt att tänka längre fram. Det kan kännas som om det inte finns någon framtid, åtminstone ingen som du vill vara en del av. Men det kommer inte alltid att kännas så. Ta en stund åt gången. 

När det var som svårast tog jag bara ett andetag åt gången. - Mia

Be om hjälp av de människor du har omkring dig. Be dem om hjälp, vad det än är du känner att du skulle behöva. Sjung en sång för mig. Sätt dig här och håll mig i handen. Jag orkar inte gå och handla. De allra flesta vill gärna hjälpa. Men det kan vara svårt att veta hur. Våga fråga och be om hjälp. 

Tillåt dig själv att känna vad du känner. Det finns inga känslor som är rätt och fel i stunden. Tankarna kan komma och gå på ett sätt som känns obekant. Ge dig själv utrymme. Ingen sorg och är den andra lik.

Du kan känna dig tröttare än vanligt, men kan ändå ha svårt att sova. Försök acceptera att vänja sig i en ny vardag kräver mycke arbete av hela dig, framför allt mentalt och psykiskt. Vi kan också känna fysisk trötthet i stunder. Lyssna till dig själv.  Att anpassa sig till något nytt och annorlunda tar kraft och stressar dig. Att du vaknar till och sover oroligt under natten har att göra med att ditt psyke bearbetar det som har hänt.

Gör sådant som känns tryggt och bekant, så kanske du märker att allt i livet ändå inte slagits i spillror. Du kanske vill pyssla lite i trädgården, kocka god mat eller ta en promenad. 

Rör på dig, gärna utomhus. När du får frisk luft och motion kanske du också får lite bättre aptit och sover lite bättre. När kroppen får anstränga sig fysiskt kan du också få utlopp för den stress och frustation som kan samlas i kroppen i sorgen.

Umgås med andra i den mån du orkar och vill. Våga ta kontakt via telefon eller dator. Även om det känns olustigt kan det göra gott att få känna gemenskap och att få ta del av andras tankar en stund. Det kan hända att du inte orkar så länge. Orken kan ta tvärstopp. Sök dig till sådana vänner som känner dig eller ring kyrkans samtalstjänst. 

Försök leva ditt vardagsliv så som du brukade göra innan. Ta på kläder på morgonen, ät frukost och borsta tänderna. Det kan ge dig hopp att märka att den vardag som slogs i spillror när du drabbades av sorg, kan byggas upp igen. Även om livet inte blir sig likt igen, kan det bli något slags liv.