Att själv orka

”Sätt först syrgasmasken över ditt eget ansikte, och hjälp andra först sen”, brukar det stå i säkerhetsanvisningarna på flygplan. På samma sätt när du eller någon i din närhet har drabbats av en svår förlust. Om du ska kunna hjälpa din vän, behöver du först se till att du själv kan härda ut.

Är man utmattad blir man lätt också cynisk och känslokall, och då är det svårt att vara till stöd för någon som sörjer. Försök därför att också vara lyhörd för de tankar och känslor din väns sorg väcker hos dig. Oftast hjälper det att kännas vid dem och sätta ord på den. Se också över ditt eget nätverk. Hos vem får du stöd och tröst om du behöver det?

Det är tungt att se någon sörja. Försök därför hitta olika sätt att själv orka. Det är inte själviskt – orkar du själv kan du också vara ett bättre stöd för din vän. Här är några förslag:

  • Gå på en promenad, en länk eller en cykeltur. När du rör på dig och får frisk luft, sover du bättre och får bättre aptit, du får utlopp för uppdämda känslor.
  • Freda tiden strax före du går och lägger dig från stress och input, t.ex. från skärmar och grubblerier. En bra bok kan hjälpa.
  • Försök ge din kropp bra mat som ger kraft.
  • Ordna ett samtalsstöd åt dig själv, så att du har någon du kan prata med; sök i ditt nätverk av vänner och bekanta, eller vänd dig till något professionellt samtalsstöd, t.ex. samtalstjanst.fi