Palaa sanaston etusivulle

Liturgiset värit

Liturgisia värejä on Suomen luterilaisen kirkon kirkkovuodessa viisi: valkoinen, vihreä, punainen, violetti/sininen ja musta. Liturgiset värit korostavat kirkkovuoden sisältöjä. Jumalanpalveluksissa kirkkotekstiilit sekä tietyt osat papin liturgisesta vaatetuksesta ovat päivän liturgisen värin mukaisia. Yleensä pyhäpäivän väriä käytetään koko seuraavan viikon ajan.

Valkoinen kuvaa iloa, kiitosta, puhtautta ja autuutta. Se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symboli. Valkoista käytetään kirkkovuoden suurina juhlapäivinä. Joulun aikana, jouluaatosta toiseen loppiaisen jälkeiseen sunnuntaihin asti, käytetään liturgisena värinä valkoista, paitsi tapaninpäivänä liturginen väri on punainen marttyyrien muistamisen väri. Liturginen väri vaihtuu valkoisesta vihreäksi toisena loppiainen jälkeisenä sunnuntaina ja pysyy vihreänä tuhkakeskiviikkoon asti lukuun ottamatta P. Henrikin muistopäivää 19.1. jolloin väri on punainen ja kynttilänpäivää, jolloin väri on valkoinen. Valkoista käytetään myös pääsiäisyönä ja pääsiäispäivinä sekä mikkelinpäivänä. Valkoisen rinnalla voidaan käyttää myös hopean ja kullan värejä.

Punainen on veren, tulen ja tunnustuksen väri. Sitä käytetään myös Pyhän Hengen ja Kristuksen tunnustamisen symbolina. Punaista käytetään muun muassa helluntaina, pyhäinpäivänä sekä apostolien ja marttyyrien (Stefanus, Henrik) päivinä.

Vihreä kuvaa toivoa ja iankaikkista elämää, mutta on myös elämän ja arjen väri kasvun väri. Vihreää käytetään loppiaisesta laskiaiseen sekä lähes kaikkina helluntain jälkeisen ajan pyhinä.

Violetti on katumuksen, odotuksen ja parannuksen väri. Sitä käytetään toisena, kolmantena ja neljäntenä adventtisunnuntaina sekä paastonaikana ja hiljaisella viikolla. Violetin rinnalla voidaan käyttää myös tummaa sinistä, joka violetin tavoin symboloi katumusta ja odotusta.

Musta on murheen ja surun sekä katoavaisuuden väri. Mustaa käytetään ainoastaan pitkäperjantaina ja sitä seuraavana hiljaisena lauantaina.

Juhlapyhistä sekä niiden liturgisista väreistä voi lukea lisää kirkkovuosikalenterista.

Kirkkovuosikalenteri