Hyppää sisältöön

Yhteydenotto perheisiin poikkeusoloissa

Osa ihmisistä kaipaa poikkeustilanteen keskellä henkilökohtaisuutta ja läheisyyttä. Poikkeustila voi myös nostaa perheissä esiin monenlaisia haasteita, joihin kaivataan tukea. Poikkeusajan jatkuessa kannustamme seurakuntien kasvatus -, nuoriso – ja perhetoiminnan ohjaajia olemaan yhteydessä seurakuntalaisiin, erityisesti lapsiin ja nuoriin. Tässä on siihen joitakin vinkkejä.

(kuva: Chad Madden / Unsplash)

Sovitaan yhdessä tapa toimia

Työntekijöiden kesken sovitaan toimintatavasta: keihin otetaan yhteyttä ja miten? Kullekin sovitaan sopivankokoinen joukko, joita tavoitellaan. Esim. kontaktoidaan kaikki viime vuonna kastettujen perheet / perhekerholaiset/ kerholaiset tai partioryhmäläiset perheineen/ toimipisteen kävijät/ ripariryhmien perheet/ isoset /yksinhuoltajat/ viime kesän rippikoululaiset ja niin edelleen. Sopimalla pyritään karsimaan päällekkäisyydet yhteydenotoissa ja muotoilemaan yhdessä samansuuntainen viesti kaikille. Noin 12 -vuotiaista lähtien voi kontaktin ottaa suoraan nuoreen. Sitä pienempiä on hyvä tavoittaa ensiksi vanhempien kautta.

Muista, että tärkeintä on se, että kuuntelet. Sinulla ei tarvitse olla vastauksia. Voit sanoa: ”Mietitään yhdessä miten etenemme tässä asiassa /mistä saisimme tähän apua tai tukea”

Viesti

  • Tekstiviesti/WhatsApp/video: Lähetetään viesti seurakuntalaiselle tai perheelle. Esimerkiksi ”Hei, haluamme pitää yhteyttä sinuun myös nyt kun emme pääse tapaamaan perhekerhossa. Olisi kiva kuulla sinun ja teidän perheenne kuulumisia.”
  • Viestissä tarjotaan mahdollisuus ottaa yhteyttä rohkeasti. ”Olemme seurakunnassa sinua varten. Jos haluat jatkaa keskustelua puhelimessa, niin soita tai lähetä vaikka vastausviesti, niin soitan sinulle.”
  • Lähettäjänä henkilö, joka on perheelle tuttu aikaisemman toimintaan osallistumisen pohjalta tai jonka tehtäviin kuuluu huolehtia tietynikäisistä seurakuntalaisista… esimerkiksi ”Terveisin N.N. kotiseurakuntasi perhekerhosta.”

Puhelinsoitto

  • Puhelinsoitto perheelle: Soittajana mahdollisuuksien mukaan tuttu henkilö tai henkilö, jonka toimenkuvaan asia kuuluu.
  • Soittaessani voin sanoa, ”soitan täältä seurakunnasta tällä viikolla kaikki ryhmäni jäsenet läpi ja kyselen kuulumisia/ otan näinä viikkoina puhelinyhteyden kaikkiin viime vuoden …….ja kyselen kuulumisia ja vointia”
  • Tarvittaessa voi sopia keskustelulle jatkoa: ”Sopiiko, jos soitan taas ensi viikolla”… tämän jälkeen tarpeen vaatiessa

Apukysymyksiä puhelinkeskusteluun lapsen ja nuoren kanssa:

  • Miten sinun tämä päivä on mennyt? /Miten on päivä alkanut?
  • Mikä on ollut tänään parasta? Mikä on ollut tylsää?
  • Minkä uuden asian/ tiedon olet oppinut tänään?
  • Miten hyvin olet nukkunut tällä viikolla?
  • Mikä on ollut paras ruoka tällä viikolla? Mikä on sinun lemppariruoka?
  • Millaisia asioita kaipaat koulusta?
  • Miten olet pitänyt yhteyttä kavereihin?
  • Minkälaista tekemistä olet keksinyt vapaa-aikana?
  • Miten sujuu perheen jäsenten kanssa?
  • Onko sinulla erityisiä ilon aiheita, joita tämä poikkeusaika on tuonut esille?
  • Onko sinulla erityisiä huolia, joita tämä poikkeusaika on tuonut esille?
  • Mitä toivoisit nyt?
  • Mitä toivoisit meiltä seurakunnasta?
  • Voimme lähettää perheelle myös whatsApp videon kerhopaikalta, esitellä leluja, tuttuja asioita, lukea sadun…

Apukysymyksiä puhelinkeskusteluun aikuisen kanssa:

  • Miten teidän perheessä arki sujuu?
  • Millaisia haasteita poikkeusaika on teille tuonut?
  • Millaisia ilon aiheita olette löytäneet poikkeusaikana?
  • Miten teidän perheessä voidaan?
  • Miten vanhempana olet jakanut voimiasi työhön ja kotielämään?
  • Onko sinulla vapaa-aikaa /tapoja rentoutua ja koota voimia?
  • Miten seurakunta voisi tukea perhettänne?
  • Olen jatkossakin käytettävissänne, sopiiko, että soitan 2 viikon kulutta, myös sinä voit soittaa rohkeasti minulle tai työtovereilleni.

Olemme kohtaamisen kirkko – myös poikkeusoloissa.

Otetaan rohkeasti yhteyttä perheisiin henkilökohtaisesti

Päivitetty