Hyppää sisältöön

Lean asiakasjonon purussa

 

Kuvituskuva: Liimalappuja seinällä

Asiakasjonon purku lean-johtamisen keinoin

Toteuttaja

  • Kuopion ev.lut.seurakuntayhtymä/ perheneuvonta
  • Henkilöstömäärään perustuva seurakunnan kokoluokka: yli 100 henkilöä

Haaste

  • Perheneuvonnan kysynnän kasvaessa asiakasjono kasvoi kohtuuttoman pitkäksi
  • Peruuntuneiden aikojen uudelleen sopimisen työläys

Ratkaisu

  • Lean-johtamisen koulutus työntekijöille
  • Laadittiin tavoitteet, missä ajassa eri luokituksen mukaisille asiakkaille tarjotaan asiakasaikaa
  • Kokeiltiin päivittäisjohtamisen apuna työtilannetaulua
  • Toimistosihteeri otti vastuulleen asiakkaiden ajanvarauksen ja peruuntuneiden aikojen koordinoinnin

Hyödyt

  • Asiakkaiden odotusaika ensimmäiselle käynnille lyheni 17,1 vuorokautta
  • Saatiin palveluprosessin eteneminen näkyväksi
  • Sovittiin yhteiset toimintatavat perheneuvonnan asiakasprosessin eri vaiheisiin mm. kuka ottaa asiakastyön vastaan ja milloin

Suositukset

  • Osallistavat menetelmät ja avoin keskustelu auttoi tuomaan esille epäselvät työkäytännöt
  • Lean-menetelmää voi soveltaa myös seurakuntatyön prosessien sujuvoittamiseen
  • Visuaalisen ohjaus ja päivittäisjohtamisen auttoivat muuttamaan asiakasjonon kaaoksesta hallittavammaksi. Samalla muuttui työryhmän koko olemus.

Lisätiedot

Päivitetty