Esiintyjiä

Anna Patronen juontaa viestintäpäivät. Anna haluaa pitää uskonkysymykset julkisessa keskustelussa. Hänestä hyvä uskontojournalismi käsittelee uskontoa neutraalisti ja yleistajuisesti ja auttaa ymmärtämään erilaisuutta. Parhaimmillaan uskontojournalismi vie jopa tilaa ääriajattelulta.

 

 

Jaakko Tuisku on päivien toinen juontaja. Hän on Haukiputaan seurakunnan kirkkoherra. Kirkon toimintakulttuurin kehittäminen innostaa Jaakkoa. Hän harrastaa monipuolisesti urheilua ja pitää myös veneilystä ja kaikenlaisesta luonnossa liikkumisesta.

Helsingin Sanomien toimittaja Anna-Stina Nykänen tekee tarkkoja havaintoja arjesta sekä lisää juttuihin usein annoksen huumoria. Hän on Suomen tunnetuimpia kolumnisteja. Anna-Stina esiintyy päivillä perjantai-iltapäivällä.

Jyri Komulainen on dosentti, joka työskentelee piispainkokouksen pääsihteerinä. Hän on erikoistunut uskontojen kohtaamisen, teologiaan ja missiologiaan. Jyri vastasi Missiologian tuntemus ja osaaminen kirkon työssä -raportin kokoamisesta ja antautuu Viestintäpäivillä avoimeen dialogiin raportin viestinnällisistä merkityksistä: Missio ja markkinointiviestintä.

Pastori, ekonomi Hanna Piira toimii kirkon viestinnän kampanjapäällikkönä. Projektijohtajana hän tuntee erityisesti verkostojen johtamisen ja kohderyhmälähtöisyyden kysymyksiä, mutta myöskään kirkon monipolvisen todellisuuden syvästä ymmärtämisestä ei ole ollut haittaa. Kirkon brändin kehittäminen nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoin on hänestä ennemmin mahdollisuus kuin uhka. ”Vaikuttavat ja aidot kampanjat syntyvät toiminnan ja viestinnän rajapinnassa.” Hanna kehottaa omassa esityksessään uusien yleisöjen etsintään.

Jaana Haapala-Laiho on konsepti- ja tutkimustoimisto Funckin toimitusjohtaja ja strategi ja hän on yksi mainostoimisto Folkin perustajista. Hän on työskennellyt lukuisien brändien kanssa sekä kotimaassa että ulkomailla, ja ollut luomassa isoja kampanjoita. Brändistrategiat, asiakasymmärryksen lisääminen ja hyödyntäminen uusien konseptien kehittelyssä, brändi- ja asiakastutkimukset sekä palvelumuotoilu ovat Jaanan erityisiä vahvuuksia. Näistä teemoista hän myös luennoi ja valmentaa. Jaanan kirja Omatuntotalous (2008) ennakoi jo vuosikymmen sitten vastuullisuuden nousua liiketoiminnan keskiöön. Sittemmin moni brändi ja yritys on saanut vastuullisuudestaan kaupallista kilpailuetua ja mainehyötyä Jaanan käsissä. Jaana puhuu torstaina puolen päivän jälkeen tarkoituksen ja merkityksen hakemisesta ja sen myymisestä.

Mari-Kaarina Hiltunen on psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti jolla on yksityisvastaanotto ja joka konsultoi mielenterveys- ja työterveyden asiantuntijana eri tahoja. Hän pitää asiantuntijaluentoja ja koulutuksia. Perjantaina Mari-Kaarina puhuu Viestintäpäivillä Suomen sisällissotaan liittyen yhteisen muistamisen parantavasta voimasta. Hän on kirkon sisällissodan muistovuoden koordinaatioryhmän jäsen.

 

Sanna Krook vetää viestintäpäivillä Ecce homo -henkilökuvausverstaan sekä puhuu kriisiviestinnästä. Sanna on Oulun seurakuntien tiedottaja sekä valokuvaaja, jonka intohimona on dokumentaarinen valokuvaus. Sannan valokuva lestadiolaisessa sisäoppilaitoksessa opiskelevasta Venlasta voitti Henkilökuva 2017-sarjan vuotuisessa Kuvajournalismi 2017 -kilpailussa tänä vuonna. Hänen valokuviaan on ollut esillä muun muassa Oulun taidemuseossa sekä eri gallerioissa mm.  Helsingissä, Tampereella, Mikkelissä ja Vaasassa.

Rebekka Naatus työskentelee Oulun seurakuntayhtymän viestintäpäällikkönä ja Rauhan Tervehdys -seurakuntalehden vt. päätoimittajana. Hän on kiinnostunut kirkollisista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä ja trendeistä. Vapaa-ajan pakkomielteenä hänellä on maratonennätyksensä jatkuva parantaminen. Rebekka on ollut Viestintäpäiviä suunnittelevassa työryhmässä ja vastaa erityisesti Jyrin ja Meri-Annan kanssa torstain aamupäivän missiologian taittumisesta viestinnän kielelle.

Anu Merenlahti toimii Kallion seurakunnan viestinnän projektipäällikkönä. Hän koulutukseltaan graafinen suunnittelija (TaM). Anu on vastannut Amnestyn brändistä Suomessa, tehnyt kymmeniä vaikuttamis- ja varainhankintakampanjoita ja toiminut mm. Vuoden Huiput -kilpailun tuomarina. Viestintäpäivillä Anu vetää visuaalisen viestinnän työpajaa torstaina iltapäivällä.

Riitta Kalliorinne on brändin rakentaja, innovaattori ja kehittäjä, joka on saanut joulumusiikin trendaamaan. Perjantain tieoiskussa hän kertoo miten tämä tapahtuu ja mikä on tarinan voima.

Satu Saarinen on Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra ja Oulun hiippakunnan tuomiorovasti. Satu on #Rohkeasti astunut kirkon johtajien joukkoon alueella joka on perinteisesti ollut miesten johtamaa. Hän sai ensimmäistä kertaa jaetun Kirkon tasa-arvopalkinnon vuonna 2018 ja palkintoperusteissa korostettiin hänen rohkeaa toimintaansa tasa-arvon edistämiseksi käytännön työssä. Satu pitää Viestintäpäivien ensimmäisen puheenvuoron ja kehottaa meitä elämään Faith based - uskomme mukaan #Rohkeasti.

Meri-Anna Hintsala on pappi ja Vantaan seurakuntien viestintäpäällikkö. Hän oli mukana laatimassa raporttia ”Missiologian tuntemus ja osaaminen kirkon työssä” ja hän avaa viestinnällistä näkökulmaa tuohon raporttiin yhdessä Jyrin ja Rebekan kanssa.

Samuli Suonpää on nopea ja jyrkkäsanainen toimittaja. Hän puhkoo kuplia terävällä kielellään kuin Dario Fon Ilveilijä. Siitä eivät kuplia puhaltelevat aina pidä. Ylen Horisonttiohjelmaa toimittava, kolumneja kirjoittava ja montaa somekanavaa samaan aikaan kuumentava Samuli tietää mitä on olla vihapuheen kohteena. Herjaukset, valeuutiset, valheet ja tappouhkaukset ovat tulleet hänelle tutuiksi. Siksi hän on oikea henkilö puhumaan Somen etiketistä. Samulin verstas Miten somessa keskustellaan torstaina iltapäivällä.

Titti Kallio on Sakasti-/Sacrista-uudistuksen projektipäällikkkö. Hänen erityisosaamistaan ovat palvelumuotoilu ja käyttäjäkokemus. Näistä Titti tulee puhumaan meille perjantaina.