Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Saan olla rauhassa sellainen kuin olen. Olen tärkeä kotona, koulussa, kirkossa.
12–14-vuotiaana siirrytään lapsuudesta nuoruuteen. Vapaus-ikäkauden varhaisnuoret ovat monelta osin jo isoja. He luovat omaa suhdettaan kasteeseen ja kristittynä elämiseen ja päättävät itsenäisesti osallistumisestaan seurakunnan toimintaan, mutta kaipaavat elämälleen suuntaviivoja ja valintoihinsa tukea. Ystävät ovat varhaisnuorelle tärkeitä oman minuuden peilaajina. Vanhempien, kummien ja muiden turvallisten aikuisten tukea tarvitaan itsenäisyyden lisääntyessä ja identiteetin alkaessa muovautua kohti aikuisuutta.
Ikävaiheessa tapahtuu suuria niin fyysisiä kuin henkisiäkin muutoksia. Yläkouluun siirtymisen myötä varhaisnuoren vapaus päättää asioistaan kasvaa ja samalla vastuu niistä lisääntyy. Vapaus-teema vaalii kasvurauhaa ja luo tilaa muutoksen vuosiin. Suhde isompaan itseen rakentuu. Varhaisnuoren on hyvä kokea olevansa Jumalan silmäterä, kaunis ja arvokas. Hänellä on tarve olla aktiivinen toimija, tehdä itse ja kantaa vastuuta. Hänellä tulee olla lupa olla aktiivinen ja arvostettu seurakunnan jäsen.
Varhaisnuori kokee olevansa Jumalan silmissä rakas ja kaunis. Hän saa kasvaa rauhassa, elää seurakuntayhteydessä ja olla seurakunnan keskellä arvostettu. Varhaisnuori voi luottaa Jumalan armoon ja rakkauteen ja siihen, että kasteessa lahjoitettu Pyhä Henki toimii hänessä vaikuttaen tekoihin ja valintoihin.
Raamattu alkaa avautua varhaisnuorelle sekä myyttisenä että historiallisena kirjakokoelmana. Hän ymmärtää, että Jeesuksen vertauksissa on eri tasoja. Raamatun voimakertomus tähän ikävaiheeseen on Jeesus 12-vuotiaana temppelissä (Luuk. 2:41–52). Varhaisnuori tutkii Jumalan eri persoonien merkitystä kolmen eri uskonkappaleen kautta. Tärkeitä teemoja ovat muun muassa ihmisen arvo luotuna, synti ja sovitus sekä Pyhä Henki seurakunnan ylläpitäjänä, lohduttajana, voimana ja uskon luojana.
Jeesuksen vanhemmat menivät joka vuosi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille. Kun Jeesus oli tullut kahdentoista vuoden ikään, he taas juhlan aikaan matkasivat sinne, niin kuin tapa oli. Juhlapäivien päätyttyä he lähtivät paluumatkalle, mutta poika jäi vanhempien huomaamatta Jerusalemiin. Nämä luulivat hänen olevan matkaseurueessa ja kulkivat päivän matkan, ennen kuin alkoivat haeskella häntä sukulaisten ja tuttavien joukosta. Kun he eivät löytäneet häntä, he palasivat Jerusalemiin jatkaen etsintäänsä.
Kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet temppelistä. Hän istui opettajien keskellä, kuunteli heitä ja teki heille kysymyksiä. Kaikki, jotka kuulivat mitä hän puhui, ihmettelivät hänen ymmärrystään ja hänen antamiaan vastauksia. Hänet nähdessään vanhemmat hämmästyivät kovasti, ja hänen äitinsä sanoi: "Poikani, miksi teit meille tämän? Isäsi ja minä olemme etsineet sinua, ja me olimme jo huolissamme." Jeesus vastasi heille: "Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun tulee olla Isäni luona?" Mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän tällä tarkoitti.
Jeesus lähti kotimatkalle heidän kanssaan, tuli Nasaretiin ja oli heille kuuliainen. Kaiken, mitä oli tapahtunut, hänen äitinsä kätki sydämeensä.
Jeesukselle karttui ikää ja viisautta; Jumalan ja ihmisten suosio seurasi häntä.
Luuk. 2:41–52
Rukous on varhaisnuoren henkilökohtainen asia, sydämen puhetta Jumalalle. Hän rukoilee ja hiljentyy yksin ja yhdessä toisten kanssa. Esirukous laajenee. Varhaisnuorelle voi olla tärkeää rukoilla myös itselleen tuntemattomien ihmisten ja merkittävien asioiden puolesta, esimerkiksi ilmaston ja maailman oikeudenmukaisuuden puolesta. Varhaisnuori tutustuu nuorten virsiin ja lauluihin ja hän löytää niistä ammennettavaa omaan elämäänsä.
Kotiseurakunta muistaa sekä varhaisnuorta että hänen vanhempiaan viesteillä, jotka tukevat varhaisnuoren kasvamista yläkoululaiseksi, vastuun lisääntymistä ja vapauden kasvua. 12–14-vuotias saattaa joko vetäytyä omaan rauhaansa tai hakea uutta aktiivista toimijan roolia suhteessa vanhempiinsa ja kodin kristillisiin perinteisiin. Tässä vaiheessa varhaisnuorelle itselleen ja vanhemmille suunnatut viestit eriytyvät, kuten usein toimintaan osallistuminenkin.
Varhaisnuori elää ja toimii verkossa ja löytää oman seurakuntansa yhteisön myös sieltä. Valtakunnallinen Ttila tarjoaa mahdollisuuden osallistua laajempaan kristilliseen yhteisöön verkossa. Verkko voi avata ovia myös maailmanlaajaan kristillisyyteen.
Vapaus-ikäkausi on siirtymävaihe yläkouluun ja nuoruuteen. Omat valinnat, omatoiminen suunnittelu, tekeminen ja osallistuminen ovat keskiössä, mutta aikuisten ohjaamaa ja tukemaa. Varhaisnuorten oma toiminta on esimerkiksi avointen ovien tilanteita, omatoimiryhmiä, kerhoja livenä ja somessa, leirejä ja retkiä. Varhaisnuori voi toimia (apu)ohjaajana pienempien kerhoissa. Vanhempien toiminta eriytyy omaksi toiminnaksi. Yhteiset messut tai esim. peli-illat yhdistävät nuoret ja aikuiset.
Varhaisnuoren vanhemmat voivat olla hämillään lapsensa kasvun ja elämän muutoksista. Pieni on saattanut hujahtaa isoksi ihan hetkessä ja hakee rajustikin omia rajojaan. Toisissa perheissä hämmästellään hiljaiseksi muuttunutta tai sulkeutunutta varhaisnuorta. Kolmannen perheen silmissä juuri mikään ei ole muuttunut. Varhaisnuori saattaa kantaa vastuuta itsestään ja kodin töistä entistä enemmän. Jotkut vanhemmat huomaavat, että oma vapaus on kasvanut, kun varhaisnuori ei enää tarvitse heitä niin paljon. Seurakunta tukee alkavan murrosiän vaiheen vanhemmuuden haasteita esimerkiksi vanhempien toiminnan, vertaistuen tai vanhempainparkin kautta. Perheretket tarjoavat luontevan mahdollisuuden koko perheen yhteiseen tekemiseen.
Kristittynä eläminen saa merkityksensä myös vuoden kiertokulun ja juhlien kautta. 12–14-vuotiaalla on jo omia näkemyksiä juhlien viettotapoihin, ruokiin ja koristeisiin. Hän voi hoitaa oman sovitun osansa perheen juhlaperinteistä ja muokata sitä omalla tavallaan.
Kouluyhteistyössä siirrytään yläkouluyhteistyöhön. Esimerkiksi 7-luokkalaisten ryhmäytykset ovat merkittävä yhteistyössä toteuttava tuki tämän ikävaiheen nuorille. Yhteistyö kunnan nuorisotyön ja järjestöjen sekä muiden uskonnollisten yhteisöjen kanssa jatkuu harrastuksissa ja koulunuorisotyössä. Sitä täydentävät valtakunnalliset tukipalvelut ja vertaistuki esimerkiksi Väestöliiton Poikien puhelin, Kirkon ulkomaanavun Changemaker tai NNKY:n Kamalat äidit.
Tästä pääset kurkistamaan, mitä ideoita globaalit silmälasit antavat tämän ikäkauden toiminnan suunnitteluun.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä