Hyppää sisältöön

Keittiöiden ympäristöviestintä

Suomalaisen hiilijalanjäljestä 20 % tulee ruoasta. Ruoan ilmastovaikutukset kertyvät ruoan koko elinkaaren ajalta: alkutuotannosta maatilalla, elintarviketeollisuudesta, kaupasta, ravintoloista, kuljetuksista, ostosmatkoista, ruoan valmistuksesta ja säilytyksestä sekä ruokahävikistä. Ruoan ilmastopäästöihin voimme vaikuttaa kulutusvalinnoillamme: minkälaista ruokaa syömme ja paljonko sitä ostamme. Ilmastotietoiseksi kuluttajaksi kehittyy pieninkin askelin.

Seurakunta voi viestiä ruuan ilmastovaikutuksista monin tavoin:

  • Viestitään ruokailijoille ruuan alkuperästä (lähiruoka, luomuruoka, kotimainen ruoka) esimerkiksi julisteissa ja pöytäständeissä.
  • Ohjeistetaan ruokailijoita jätteiden lajitteluun selkein ja visuaalisin ohjein.
  • Ohjeistetaan pitopalvelut ja muut keittiötiloja käyttävät esimerkiksi jätteiden lajitteluun.
  • Opastetaan ruokailijoita ruuan kunnioittamiseen ja olemaan jättämättä ruokajätettä. 
  • Hyödynnetään tempaukset ja teemapäivät, kuten Ekopaasto, Lihaton lokakuu ja Meatless Monday. 
  • Viestitään kristillisestä perinteestä, jossa paastonaikana ja perjantaisin on vältetty lihan syömistä.

Katso myös osio Viestintä.

Toimenpide

Viestitään ruuan ilmastovaikutusten pienentämiseksi tehtävistä toimenpiteistä.

Pisteet: 1 piste/viestintätapa, enintään 2 pistettä.