Hyppää sisältöön

Selkokielen peruskoulutus kaikille kirkon työntekijöille ja luottamushenkilöille 26.4.2023

Milloin? 26.4.2023
Kenelle? Kaikille kirkon työntekijöille, joita selkokieli kiinnostaa.
Miten?: Koulutus toteutuu Teamsilla.

Miten neuvot huonosti suomea puhuvalle, missä on vessa?

Miten pidät iltahartauden, kun paikalle tulee kehitysvammaisten nuorten rippikouluryhmä?

Haluatko oppia selkokieltä? Mietitkö mikä tekee tekstistä helppolukuisen? Miten puhettaan voi mukauttaa helpommaksi? Keille selkokielinen viestintä on suunnattu?

Selkokielikoulutuksessa tutustutaan kirjoitetun ja puhutun selkokielen periaatteisiin ja tehdään pieniä harjoituksia. Tekstin ja puheen lisäksi käsitellään lyhyesti myös selkotekstin ulkoasuun ja kuvitukseen liittyviä kysymyksiä.

Kouluttajana toimii Jenni Stolt Saavuta asiantuntijapalveluista.

Tilaisuuden ohjelma:

9.00 johdattelua selkokieleen seurakuntatyön näkökulmasta. Varsinais-Suomen kehitysvammaistyönpappi Pertti Arola.
9.30–9.50 mitä on selkokieli, selkokieltä tarvitsevat henkilöt, selkokieliset materiaalit
9.50–11.00 selkokielen kirjoitusohjeet, harjoituksia
11.00–11.30 lounastauko
11.30–11.50 kirjoitusohjeisiin perehtyminen ja kirjoitusharjoitukset jatkuvat
11.50–12.10 selkojulkaisujen ulkoasu
12.10–12.35 puhuttu selkokieli
12.35–12.45 yhteenveto ja palaute

Koulutus toteutetaan ja tallennetaan Kirkon talosta Teamsin välityksellä. Koulutukseen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Liity Teams-kokoukseen

Lisätiedot ja asiantuntija Katri Suhonen, Kirkkohallitus, katri.suhonen@evl.fi, p. 040 6881452

Päivitetty