Avioituminen uudelleen

Raamatussa käsitellään avioeroa useasta näkökulmasta. Vanha testamentti sallii avioeron ja uuden avioliiton solmimisen. Uuden testamentin kanta avioeroon on kielteinen. Erot selittyvät muun muassa kulttuurisilla ja yhteiskunnallisilla syillä.

Esimerkiksi apostoli Paavali sanoo: "Jos hän (vaimo) kuitenkin eroaa (miehestään), olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa”. Samoin Jeesus totesi: ”Se, joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen kanssa, on avionrikkoja ja tekee väärin vaimoaan kohtaan; ja joka nai toisen, tekee aviorikoksen" (Mark. 10:11–12; Luuk. 16:18). Leskeksi jääneet kyllä saattoivat mennä uudestaan naimisiin.

Uuden testamentin uudelleenavioitumiskiellot on tulkittu niin, että niissä kielletään kevytmielinen puolison vaihtaminen. Avioliitto edellyttää sitä, että edellisen liiton kariutumiseen johtaneet ongelmat tiedostetaan ja kohdataan. Jeesuksen sanoissa voidaan kuitenkin nähdä myös historiallinen konteksti; miehensä hylkäämät naiset joutuivat usein heitteille senaikaisessa yhteiskunnassa.