Kuulutuksilla tarkoitetaan tavallisesti avioliittoon kuuluttamista, eli sitä, kun jumalanpalveluksen esirukouksessa luetaan avioliittoon aikovien nimet.

Aikaisemmin kuulutusten hakemisella tarkoitettiin avioliiton esteiden tutkintaa, mikä on eri asia kuin avioliiton kuulutukset. Avioliiton kuuluttaminen on vapaaehtoista, ja se edellyttää aina kihlaparin suostumusta.

Avioliiton kuulutukset on tapana käydä kuuntelemassa kirkossa, jolloin pari ja heidän läheisensä voivat esirukoilla liiton puolesta. Avioliittoon aikovien nimet saatetaan julkaista myös seurakuntalehdessä, paikallislehden Kirkollisia ilmoituksia -palstalla tai seurakunnan verkkosivuilla.

Kuulutuksiksi voidaan nimittää myös esimerkiksi kirkkovaltuustojen ja seurakuntaneuvostojen sekä erilaisten valtionhallinnon virastojen virallisia ilmoituksia.

Avioliiton esteiden tutkinta