Sunnuntai

Kristittyjen pyhäpäivä

Sunnuntaista tuli kristittyjen kokoontumisen päivä, koska se oli Jeesuksen ylösnousemuksen päivä pääsiäisenä.

Kirkkovuodessa jokaisella sunnuntailla on oma teemansa, johon liittyy rukouksia ja Raamatun tekstejä. Kirkkovuoden aikana käydään läpi Jeesuksen elämän vaiheet syntymästä kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Tietoa sunnuntaiden teemoista sekä tekstit ovat katsottavissa Kirkkovuosikalenterissa.

Rooman valtakunnassa ja juutalaisilla viikoittainen vapaapäivä oli lauantai, sapatti. Sunnuntai oli viikon ensimmäinen työpäivä. Aluksi kristityt kokoontuivat illalla yhteiselle aterialle, mutta myöhemminhe alkoivat kokoontua myös aamuisin ennen työpäivän alkua. Vasta kolmesataa vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen sunnuntaista tuli yleinen vapaapäivä.

Muista pyhittää lepopäivä

Vielä muutama vuosikymmen sitten Suomessa sunnuntaita vietettiin hiljaisesti ja rauhallisesti. Kaupat eivät saaneet olla auki eikä huvitilaisuuksia saanut järjestää. Kodeissakin oltiin hiljaa, eivätkä lapset saaneet leikkiä ennen kuin vasta iltapäivällä. Radioiden yleistyttyä kokoonnuttiin radion ääreen kuuntelemaan jumalanpalvelusta. Usein sunnuntaihin liittyi perheen yhteistä aikaa ja yhteinen ateria, jotka arjen kiireessä jäävät väliin.

Kolmas käsky – Muista pyhittää lepopäivä – viestii myös tämän päivän ihmisille, että levolle kannattaa antaa oma aikansa. Sunnuntain erottaminen arjesta antaa tilaa hiljaisuudelle ja pyhän kohtaamiselle.