Begreppet skriftskola är en äldre benämning för kyrkans konfirmandarbete. Konfirmandarbetet och den undervisning som konfirmanderna får är i sin tur en del av kyrkans dopundervisning.

Dopundervisningen hör alltid nära samman med dopets verklighet. Målet för konfirmandarbetet är att konfirmanden stärks i sin tro på den treenige Guden som hen upptogs till i det heliga dopet, att konfirmanden växer i sin kärlek till medmänniskan samt lever i bön och församlingsgemenskap. Konfirmandarbetets viktigaste mål är att leda in konfirmanderna i en nära kontakt med församlingen.

Skriftskolan är en etablerad del av den finländska ungdomskulturen. Nästan 75 procent av alla 15-åringar går i skriftskolan (90 procent av de som hör till kyrkan). Konfirmandtiden, konfirmationen och konfirmationsfesten som ordnas hemma är ett viktigt skede i den unga människans liv på vägen från barndomen till vuxenlivet. För att kunna vigas till äktenskap i kyrkan måste man ha gått i skriftskola. För att kunna vara fadder krävs både att man gått i skriftskola och konfirmerats.

Konfirmandundervisningen och hur den genomförs i praktiken planeras alltid lokalt och skilt för varje skriftskola. Konfirmandundervisningen omfattar 80 timmar och skriftskolan pågår under ungefär ett halvt års tid. Den här tiden innehåller olika verksamhetsformer och ett mångsidigt arbete. I Finland är den mest populära formen för skriftskolan konfirmandläger.

Det är också möjligt att gå i skriftskola som vuxen, i en liten grupp eller enskilt. Planen för vuxenskriftskola utarbetas tillsammans med den anställda i församlingen som ansvarar för vuxenskriftskolan.

Läs mera om konfirmandarbetet och konfirmationen