Tukea eroon

Ero on monivaiheinen ja monenlaisia tunteista sisältävä prosessi. Jos perheeseen kuuluu lapsia, eron läpikäyminen ja siihen sopeutuminen on usein vielä vaativampaa.

Ennen kuin teet lopullisen eropäätöksen, mieti/miettikää ainakin seuraavia kysymyksiä:

• Mitkä tämänhetkisistä ongelmista todella ratkeavat/helpottavat eron myötä?
  • Mitkä vaikeudet kulkevat molempien mukana tulevaan eron jälkeen?
  • Mitä uusia ratkaistavia asioita ero tuo meille/perheelle?

Jos perheessä on lapsia, vanhempien välisen yhteistyön tulee voida jatkua mahdollisimman saumattomasti eron jälkeenkin. On hyvä, jos eropäätöstä voidaan pohtia yhdessä niin, että molemmat puolisot voisivat ymmärtää omaa ja toisen kokemusta eron taustalla. Lapsen on tärkeää voida eron jälkeenkin tuntea, että vanhemmat yhdessä huolehtivat hänestä ja haluavat hänen parastaan.

Jos mietit eroa, etsi itsellesi ja perheellesi tukea

Jos parisuhteen huolet painavat ja ero mietityttää, ammattitaitoinen perheneuvoja tai pariterapeutti auttaa puolisoita kuuntelemaan itseään ja toisiaan, mutta ei tarjoa ratkaisua erokysymykseen. Päätös on aina parin välinen.

Eropäätöksen jälkeen

• Ero mullistaa elämää monella tavalla ja monista asioista on tärkeää sopia.
  • Ero saattaa nostaa pintaan yllättäviä tunteita, joiden läpikäyminen vie aikaa, ja yksin se on raskasta.
  • Lasten asioista sopiminen voi olla vaikeaa tunnekuohun keskellä.
  • Perheasioiden sovittelu on jokaisessa kunnassa tarjolla oleva maksuton palvelu lasten tapaamisista ja elatuksesta sopimiseksi. Kirkon perheasiain neuvottelukeskukset ovat osa kunnallista sovittelupalveluverkostoa.

Eroon liittyvistä ajatuksista voi käydä keskustelemassa missä tahansa eron vaiheessa kirkon perheasiain neuvottelukeskuksessa tai seurakuntien työntekijöiden kanssa. Perheneuvojan tai parisuhdetyön ammattilaisen kanssa voi keskustella jo silloin, kun pohtii eroa. Keskusteluun voi tulla joko yksin tai yhdessä puolison kanssa.

Seurakuntien eroryhmien työskentely auttaa läpikäymään erokriisin synnyttämiä tunteita ja antaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia toisten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Eroryhmät on tarkoitettu yleensä jo eronneille, ja ryhmiin tullaan useimmiten yksin.

Kirkko tarjoaa anonyymia keskusteluapua myös puhelimitse ja verkossa.

Tukea eroprosessiin – evl.fi

Mies katsoo merimaisemaa