Ohita navigaatio Suurenna tekstikokoa Pienennä tekstikokoa
Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Etusivu Ajankohtaista Uutiset Pitkäperjantai - tie ristiltä armoon
 
 


Pitkäperjantai - tie ristiltä armoon

Uutinen julkaistu 22.3.2016 Klo 16:32
Uutisen julkaisija: Kirkon tiedotuskeskus (Hae uutistuottajan muut uutiset)

Pääsiäistä edeltävä perjantai muistaa ristiinnaulitsemista ja kuolinpäivää kirkkovuoden ainoana surujuhlana. Kristinuskon alkuaikoina ei ristiinnaulitsemista kuvattu suoraan. Jeesuksen kuolemaan ristillä viitattiin karitsalla, joka piteli ristiä jalkojensa välissä.

Kärsimyshistorian kuvaamiseen oltiin valmiita vasta myöhemmin. Keisari Konstantinus Suuri otti 300-luvulla käyttöön ristin. Trullon konsiilin päätöslauselma Konstantinopolissa vuonna 692 kehotti taiteilijoita kuvaamaan Jeesusta ihmisen hahmossa. Varsinaiset krusifiksit tulivat taiteeseen 900-luvulta alkaen.

Kuvan kertomaa

Bramantinon teoksessa 1500-luvulta Jeesus kuvataan ristillä naulittuna, kun taas molemmin puolin olevat roistot Gestas ja Dismas ovat köytettyinä risteihinsä. Naulitseminen korostaa Kristuksen kärsimyksen määrää.

Kuvassa vasemmalla oleva Dismas otti vastaan pelastuksen. Siitä kertoo hänen puolellaan oleva enkeli. Toisella puolella oleva Gesmas ei ottanut vastaan pelastusta ja niinpä näemme taivaalla demonin, kuten paholaisen enkeleitä kutsutaan, tulleen ottamaan vastaan hänen sielunsa. Hänet viedään helvettiin.

Taivaalla ovat näkyvillä yhtä aikaa aurinko ja kuu. Se kuvaa Raamatussa mainittua taivaan pimenemistä. Ne ovat myös alfa ja omega eli alku ja loppu sekä viittaus Vanhaan testamenttiin (kuu) ja Uuteen testamenttiin (aurinko).

Ristin juurella olevassa väkijoukossa Neitsyt Maria on helppo erottaa lähes pyörtyneenä. Ristin juurella olevan Magdalan Marian tunnistaa peittämättömistä hiuksista. Hän on peruskuva syntisestä naisesta, siis samalla meistä syntisistä ihmisistä. Magdalan Marian punainen vaate symboloi synneistä puhdistavaa Jeesuksen verta.

Ristin alapuolella maassa on pääkallo. Pääkallo ei viittaa vain pääkallokukkulaan paikkana. Uskomukseen mukaan Jeesus ristiinnaulittiin Adamin haudan päälle. Oikealla puolen kuvaa silmiään pyyhkii Johannes Evankelista. Hän samoin kuin hänen oikealla puolella olevan hahmo ovat peittäneet viitallaan toisen kätensä. Se symboloi Jeesuksen kuninkaallisuutta. Hallitsijoiden edessä ei sopinut paljastaa käsiään.

Pitkäperjantaita vietetään tänä vuonna 25.3.

Vuoden 2016 kirkkovuositiedotteet laatii FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen. Tekstit esittelevät kristillistä taidetta ja symboliikkaa teemalla "Kuvat puhuvat". Teksteihin liittyvät valokuvat ottaa Marco Peretto.

Lisää uutisia aiheesta

Kuvat:
Kuva: Bramantino, teoksen valmistumisvuosi tuntematon, taiteilijasta tietoja vuosilta 1503-1536, Ristiinnaulittu. Pinacoteca di Brera, Milano, Italia. Valokuva Marco Peretto.

Kuva: Bramantino, teoksen valmistumisvuosi tuntematon, taiteilijasta tietoja vuosilta 1503-1536, Ristiinnaulittu. Pinacoteca di Brera, Milano, Italia. Valokuva Marco Peretto.

Evl.fi on koko ev.lut. kirkon yhteinen verkkopalvelu.